Presa franceza critica Universitatea de Medicina din Cluj

Universitatea de Medicina si Farmacie (UMF) din Cluj este in mijlocul unui scandal, in urma unui reportaj difuzat recent de televiziunea publica France 2. Potrivit jurnalistilor straini, studentii francezi care invata la noi ar fi slab pregatiti si odata intorsi in tara lor nu ar face fata.
Este o stire total eronata”, spun cei vizati, care considera ca sistemul de invatamant de aici este destul de greu, cu profesori cu experienta si foarte bine pregatiti. In acelasi timp sunt o multime de medici romani care lucreaza in clinicile si spitalele din Franta.
1.200 de tineri francezi invata la Universitatea de Medicina si Farmacie din Cluj, descrisa de jurnalistii straini drept un „El Dorado” pentru viitori doctori si dentisti. Studentii francezi vad Romania ca pe o a doua sansa. Examenul din tara lor este foarte dur si numai 10% dintre candidati reusesc. Aici insa sunt admisi doar cu un dosar, imediat dupa ce si-au luat Bacalaureatul, iar un an ii costa doar 5.000 de euro.
Problema ridicata de jurnalistii francezi este cea a pregatirii. In 2016, intr-un spital de langa Paris, 8 absolventi de Medicina au fost suspendati pentru incompetenta. 6 dintre ei veneau de la Cluj: 3 stagiari romani si 3 francezi. Atunci coordonatorul regional al diplomelor de medicina generala tragea un semnal de alarma. „Nu stiau sa citeasca un EKG. E totusi inacceptabil sa nu poata interpreta o analiza de sange elementara. Si mai ales unii diintre ei nu avusesera niciodata ocazia sa examineze un pacient”.
La un alt spital, o sefa de sectie a refuzat sa valideze practica a patru licentiati francezi care au studiat in Romania. Marie-Odille Lemaitre: „Nu identificau o anemie si alte lucruri simple in cazul varstnicilor. Chestiuni de baza nu le erau cunoscute”.
Aceste lucruri sunt insa contrazise de profesorii de la Universitatea de Medicina din Cluj, care vorbesc despre un paradox daca stam sa ne uitam la numarul mare de medici care lucreaza cu succes in strainatate.
Un tanar francez, medic rezident la Spitalul de Recuperare din Cluj, spune ca a incercat sa faca stagii de pregatire in Franta, dar a fost respins pe motiv ca ar fi invatat in Romania. Decker Joschka, medic rezident: „De exemplu, personal, pentru stagiul de vara, in anul doi, mi-a fost refuzat in Franta pentru ca am facut pregatire la Cluj. Au impresia ca am ocolit sistemul din Franta, care este foarte selectiv”.