Anul
2016 a fost inca un an bun pentru industria bunurilor de larg consum, atat din
perspectiva retailerilor, cat si a producatorilor. A fost al doilea an
consecutiv cand romanii au avut un apetit crescut pentru produse mai scumpe si
pentru cheltuieli mai mari, se arata intr-un studiu GfK Romania. GfK Romania
este un institut de cercetare de piata, prezent pe piata locala din 1992.
Piata
a crescut cu 3,4% in valoare fata de 2015. In spatele acestor cifre sta atat o
crestere cu 3% a volumelor cumparate, cat si fenomenul de uptrading (orientarea
consumatorilor catre produse superioare din punct de vedere al pretului).
Spre
deosebire de anul trecut, uptrading-ul s-a regasit atat in comertul modern, cat
si in cel traditional. Acest fenomen a determinat la nivel national o crestere
de 1% a marcilor premium, in defavoarea celorlalte categorii de pret.
Romanii
cumpara mai rar bunuri de folosinta curenta, dar cheltuie mai mult la un act de
cumparare. Reducerea frecventei cu care oamenii merg la cumparaturi s-a
remarcat exclusiv la categoriile de alimente proaspete, in vreme ce pentru
produsele de ingrijire a casei frecventa de cumparare a crescut.
In
cadrul bunurilor de folosinta curenta, categoriile de produse alimentare domina
in continuare cheltuielile romanilor si cumuleaza 66%.
Cel
mai mare ritm de crestere l-au avut produsele de ingrijire a locuintei,
bauturile si produsele de ingrijire personala. Totusi, daca luam in considerare
marimea segmentelor de categorii, alimentele proaspete si bauturile au fost
cele care au contribuit cel mai mult la cresterea pietei.
Printre
categoriile care au inregistrat cresteri in 2016 sunt: fructele de mare si
pestele, alimentele congelate, fructele exotice (avocado, rodii etc), cidrul,
sampania etc.
Comertul
modern acopera 57% din piata totala de bunuri de larg consum din Romania. Pe
parcursul anului 2016, retailerii moderni au castigat 2% fata de 2015. Formatele
de tip supermarket si discount au contribuit cel mai mult la cresterea
comertului modern, castigand cate o jumatate de punct procentual fiecare.
Cresterea acestor formate provine din atragerea unui numar mai mare de
cumparatori in magazine si de o crestere a frecventei de cumparare.
Cu
toate ca au avut o evolutie constanta pe parcursul anului 2016 in ceea ce
priveste cota de piata, hipermarketurile raman in continuare cel mai important
canal modern, cumuland la nivel national mai mult de un sfert dintre vanzarile
totale pentru consum acasa.
In
comparatie cu alti ani, in 2016 concentrarea retailerilor si-a mai diminuat
ritmul de crestere. Cota de piata a celor mai importanti 10 retaileri s-a marit
doar cu 1% (fata de 3% in 2015). Printre cei mai activi retaileri din
perspectiva cresterii cotei de piata, se numara Lidl si Profi.
Comertul
traditional a avut o evolutie negativa pe parcursul anului 2016, scaderea de 2%
fiind determinata de o reducere a frecventei cu care romanii cumpara din
formatele traditionale.
Spre deosebire de anii anteriori, 2017 va fi caracterizat de inflatie, ca urmare a relaxarii fiscale si a taierii TVA in 2015 si 2016, ceea ce anticipeaza un ritm mai lent de crestere.
Spre deosebire de anii anteriori, 2017 va fi caracterizat de inflatie, ca urmare a relaxarii fiscale si a taierii TVA in 2015 si 2016, ceea ce anticipeaza un ritm mai lent de crestere.
Comentarii
Trimiteți un comentariu