Clujul, primul oras din Estul Europei finantat prin Urban Innovative Actions


Cluj-Napoca este primul oras din Estul Europei care primeste o finantare nerambursabila de 98% de la Comisia Europeana, prin programul Urban Innovative Actions. Proiecul de finantare a fost depus de catre Primaria Cluj-Napoca si Centrul Cultural Clujean, este in valoare de 5,6 milioane de euro si are ca obiect analiza si testarea unor scenarii care sa permita sectorului cultural, academic, de afaceri si administratiei si, in general, comunitatii sa se pregateasca pentru schimbarile pe care urmatorii 20 de ani le vor aduce in piata fortei de munca.
Viitorul orasului depinde de munca si vrem sa ne asiguram ca ne putem pregati ca oras din timp pentru schimbarile sociale si de tehnologie care au loc in acest moment in lume. Putem face acest lucru cel mai bine printr-un parteneriat puternic intre administratia locala, mediul cultural, academic, de afaceri si cel social. Ne bucuram ca prin acest proiect putem sa punem in valoare investitia de la CREIC aducand in acest fel dotari specifice industriei 4.0, in valoare de 2 milioane de euro”, a declarat primarul Emil Boc.
In proiectul „Cluj Future of Work” vor fi implicate, pe langa administratia publica locala si Centrul Cultural Clujean, mai multe organizatii membre sau colaboratoare ale Centrului: Universitatea de Arta si Design din Cluj-Napoca, Festivalul International de Film Transilvania, festivalul ZAIN, Fundatia AltArt, precum si clusterele ARIES Transilvania, Cluj IT, Clusterul de Mobilier Transilvan si Clusterul de Industrii Creative.
Castigarea proiectului a fost anuntata public de catre Comisia Europeana, miercuri dupa-amiaza, la Bruxelles, in cadrul unei ceremonii dedicate programului Urban Innovative Actions (UIA), la care orasul nostru a fost reprezentat de catre Ovidiu Cimpean, director in Primaria municipiului Cluj-Napoca, Anamaria Vrabie si Stefan Teisanu, reprezentantii Centrului Cultural Clujean (CCC). Acest program a debutat in 2014, finantand orase europene pentru a testa solutii noi la probleme strategice contemporane precum mobilitatea urbana (Gent, Toulouse etc.), saracia urbana (Barcelona, Torino etc.) sau tranzitia in domeniul energiei (Paris, Goteborg etc.). Pentru proiecte inovatoare legate de piata muncii au fost finantate pana acum orasele Bilbao, Madrid, Milano si Rotterdam, carora li se alatura din acest an si Clujul.
In cadrul evenimentului din capitala Belgiei, Marc Lemaitre, director in Directoratul General pentru Politici Regionale si Urbane (DG Regio) a declarat: “Traim intr-un secol urban, in care viitorul vietii noastre in comun se dezbate in orase. De aceea trebuie sa multumim oraselor care au avut curajul de a-si asuma testarea unor noi solutii ce ar putea imbunatati calitatea vietii urbane in Europa. [...] Proiectul Clujului conecteaza mai multe industrii culturale si creative cu servicii specifice economiei cunoasterii. Pentru a asigura sustenabilitatea demersului, proiectul integreaza si comunitatile dezavantajate si vulnerabile, inclusiv comunitatea roma”.
„Cluj Future of Jobs” construieste pe experienta de inovare sociala si urbana deschisa de Centrul Cultural Clujean din programele Cluj 2.1 Fondul de Inovare, Culturepreneurs si Jivipen. Ne uitam, de fapt, la aspectele culturale si sociale locale cand planificam viitorul orasului si deschidem un nou mod de lucru prin care putem lucra in prezent pentru viitorul urbei. Si avem privilegiul de a face asta, deoarece misiunea Centrului Cultural Clujean este de a mobiliza cultura sa lucreze pentru dezvoltare urbana”, a declarat Anamaria Vrabie, directorul programului Cluj 2.1 | Fondul de Inovare din cadrul Centrului Cultural Clujean, care a coordonat intregul proces al aplicatiei orasului.
Bugetul initial al proiectului este de 5,6 milioane de euro. Din aceasta suma, 38 de procente sunt alocate pentru cercetare-dezvoltare si testare de noi tipuri de curricula pentru categoriile vizate de proiect, 38% sunt investitii in echipamente specifice industriei 4.0, 8% intr-un program de incluziune pe sociala pentru categoriile marginalizate pe piata muncii, in timp ce 6 procente sunt alocate cheltuielilor de marketing si 10 procente cheltuielilor administrative. In perioada urmatoare echipa Urban Innovative Actions va formula o serie de recomandari care ar putea produce schimbari in calendarul si bugetul proiectului, iar consortiul clujean de parteneri in proiect are la dispozitie patru luni pentru a pregati proiectul pentru startul implementarii in primul trimestru al lui 2019. Perioada de implementare a proiectului este de trei ani.

Comentarii